|
Ruggengraat
'De ruggengraat wordt een fraaie route in een groene en binnenstedelijke setting', zegt Geert van Rumund. De nieuwe burgemeester van Wageningen leunt behaaglijk achterover in een kloeke terreinwagen, die over de Mansholtlaan in de richting van Wageningen dendert.
'Je ziet hier alleen maar gras', beaamt bestuurder Tijs Breukink, die naast de burgervader zit. 'Hier wonen mensen die geen waterleiding of tv hebben.'
'Tv niet, nee', glimlacht Van Rumund. 'Niet meer. De ruggengraat gaat verder over een energieke maar lommerrijke campus, langs architectonische hoogstandjes en moderne verkeerstechnische concepten.'
'Waar reden we nou zojuist overheen?', vraagt Breukink.
'Konijntje', zegt Van Rumund. 'Zoals je ziet verbetert de ruggengraat bovendien de verbinding tussen de randen en het centrum van de stad.'
'Niet onbelangrijk', zegt Breukink.
'Wageningen wordt beter bereikbaar per auto, openbaar vervoer en het langzame verkeer', vervolgt Van Rumund.
'En die busbaan waarvoor wij twee miljoen...'
'Die komt hier, Tijs', zegt Van Rumund, en jaagt de terreinwagen de bosschages in. Struiken bezwijken en boompjes ontwortelen, als de manshoge wielen zich grommend een weg banen door het kreupelhout. 'Daarnaast wordt het verkeer ook veiliger', zegt de burgemeester.
'Vinden wij van de WUR heel belangrijk', zegt Breukink. 'Op onze koffiemokken staat niet voor niets: Een veilig milieu in een vitale plop.'
'Plop?', vraagt Van Rumund bezorgd.
'Er vliegt een vlinder in m'n mond', piept Breukink.
'Zuurtjesgele vleugeltjes met een wit streepje?', vraagt Van Rumund.
Breukink vist het insect uit zijn keelgat en plakt hem op de voorruit. 'Klopt', zegt hij.
'Sleedoornpage', zegt de burgemeester. 'Schijnt zeldzaam te zijn.'
17.11.2005
|