De hoody is hot
Resource, 15 januari 2009 [fragment]
Liepen eerst alleen sukkelige studenten in een shirt van de universiteit, sinds kort duiken ze overal op. In de collegebanken, op straat, op het ijs, in de kroeg. Vooral de WUR-sweater is hot. 'Die hoody betekende voor mij een duidelijke start van mijn nieuwe leven hier.'
Toen rector Martin Kropff eind 2005 trots de eerste shirts van Wageningen Universiteit presenteerde, werd er vooral besmuikt gegiecheld. Ze waren vormeloos en veel te groot, en de opdruk 'Wageningen No.1 University' wekte gene in plaats van trots. Goed, de shirts werden massaal afgehaald, maar ze waren dan ook gratis en konden dienstdoen als sportkleding of pyjama.
Hoe anders vergaat het de nieuwe kledinglijn van Wageningen University. Voor de goedpassende nieuwe T-shirts – ook verkrijgbaar in getailleerde damesuitvoering - leggen studenten graag 12,50 neer. En de bedrukte sweater met capuchon – prijs: 34,95 – is helemaal populair. Er zijn dit jaar al meer dan vijfduizend kledingstukken over zijn toonbank gegaan, vertelt Steven ter Velde, uitbater van de WUR-shop op de begane grond van Forum. In vele kleuren, maar allemaal met de karakteristieke opdruk 'Wageningen University Est. MCMXVIII'. Dat laatste is het jaartal 1918, het jaar waarin de universiteit werd opgericht.
Ter gelegenheid van het negentigjarig bestaan van Wageningen Universiteit mochten alle studenten in maart vorig jaar een gratis shirt uitzoeken in de shop. 'Dat was de aanzet voor het succes', denkt Ter Velde. 'We zien nu dat nieuwe studenten er ook een willen.' Behalve de shirts en de sweaters zijn ook de WUR-petten en tassen behoorlijk populair. Ter Velde heeft er al enkele honderden van verkocht. De drinkflessen gaan minder hard, net als de Amerikaanse afstudeerbeertjes, compleet met kwastjeshoed.
<<< Terug naar column
|