Deze website gebruikt cookies. Als je wilt weten wat dat zijn, en wat voor consequenties dat heeft, klik dan hier. Als je niets van die cookies moet hebben, klik dan hier.

Willem Koert.nl

Nieuw | Over mij | Contact | Blogs

Opgepoetst | 30-10-2020

Verjong je huid in zeven stappen

Voedingsstoffen kunnen de huid beschermen tegen veroudering en rimpelvorming. Wil jij er jong blijven uitzien? Dit 7-stappen-plan maakt je huid jonger, sterker, flexibeler en gaver.

Voedingswetenschappers weten al sinds het begin van de vorige eeuw dat er een verband is tussen de huid en voeding. Tijdens colleges horen eerstejaars dat een tekort aan vitamine B3 de huid laat schilferen, een tekort aan vitamine C zorgt voor pijnlijke plekjes, en dat ook een gebrekkige inname van zink en vitamine A ten koste van de huid gaan.

Maar zijn er ook voedingsstoffen die je huid verbeteren als je al alle vitamines en mineralen binnenkrijgt die je nodig hebt? Nee, zeggen de meeste voedingswetenschappers nog steeds. Al die supplementen die je huid jonger en elastischer moeten maken zijn onzin, zeggen ze. Ordinaire geldklopperij, niets meer en wellicht nog wel minder.

Maar als je weet wat er zoal in wetenschappelijke tijdschriften verschijnt, dan kom je al snel tot de conclusie dat er wel degelijk skinceuticals zijn die je huid gaver, sterker, soepeler en gezonder maken en rimpelvorming tegengaan. Sommige studies concluderen zelfs dat de invloed van voeding op de huid bijna vijf keer groter is dan die van roken. En als je nou ook nog weet dat roken net zo slecht is voor je huid als voor de rest van je lichaam, dan krijg je meteen een idee van de positieve impact die voedingsstoffen op je huid kunnen hebben.

Er verschrikkelijk veel stoffen die de huid kunnen beschermen. Onderzoekers bestuderen biotine, co-enzym Q10, silicium, de fenolen in cacao en resveratrol, net als fitnesssupplementen als creatine en glucosamine. Toch zul je ze niet tegenkomen in ons 7-stappenplan.

Niet omdat we ze niet interessant vinden, niet omdat we er niet in geloven, maar omdat we de aanwijzingen voor hun werking net niet hard genoeg vonden. We hebben ons beperkt tot stoffen of diëten waarvan is aangetoond dat ze werken in mensen, of waarvan je kunt aannemen dat ze werken in mensen.

Het resultaat zie je hieronder. Geef deze aanpak een kans, en je zult weten hoeveel waars er zit in dat spreekwoord: schoonheid komt van binnenuit.

Stap 1. Eet zo min mogelijk snel opneembare koolhydraten
Snel opneembare koolhydraten zitten in snoepgoed, gebak, koekjes, witbrood, luxe broodjes, frisdrank, bier, mierzoete toetjes en al die andere producten waar je als sporter met een grote boog omheen loopt. Wel, blijf dat vooral doen.

Volgens een Australisch onderzoek hebben mensen meer rimpels naarmate ze meer van die snelle koolhydraten in hun dieet hebben. Dat komt waarschijnlijk omdat een dieet met veel snelle koolhydraten zorgt voor een hoge glucosespiegel.

Glucose vormt met eiwitten in de huid complexe verbindingen, die moeilijk afbreken, reparatieprocessen bemoeilijken en daardoor de huid versneld laten verouderen. Die verbindingen heten advanced glycation end-products (AGEs) en ze spelen in veel meer verouderingsprocesseneen belangrijke rol. Dat een hoge glucosespiegel de huid veroudert blijkt trouwens ook uit Nederlands onderzoek. Wetenschappers uit Leiden hebben aangetoond dat mensen met een lage glucosespiegel er jaren jonger uitzien dan mensen met een hoge suikerspiegel.

Je kunt voedingsmiddelen met veel snel opneembare suikers vervangen door fruit, groenten en bonen. Ja, dat klinkt als een riedel van het Voedingscentrum, maar het is wel een hele nuttige riedel. Uit de studies waarop we ons hier baseren blijkt dat een dieet met veel van die voedingsmiddelen de huid juist jong houdt.

Stap 2. Vermijd junkvlees
We gaan nog even terug naar het Australische onderzoek dat we daarnet noemden. In dat onderzoek hadden ook mensen die weinig rund- en varkensvlees aten een jongere huid. Waarschijnlijk komt dat doordat vlees een vorm van ijzer bevat die uitstekend wordt opgenomen. Misschien een beetje te goed.

Zit er teveel ijzer in cellen, en dus ook in huidcellen, dan worden die cellen kwetsbaarder voor aanvallen door agressieve moleculen. Je hoort er in onze landen weinig over omdat de vleessector zich heeft ingekocht in de voedingswetenschap, maar matige vleeseters en vegetariërs hebben minder kans op kanker dan mensen die veel rund- en varkensvlees eten. In pluimvee, vis en soja zit minder ijzer, en dus zijn die voedingsmiddelen niet alleen gezonder, maar ook huidvriendelijker.

De risico's van rund- en varkensvlees zijn echter beperkt als je ze vergelijkt met die van vleesproducten waarvan je niet meer kunt zien dat ze van dieren komen. 'Bewerkt vlees' of 'samengesteld vlees', heten die producten. In die categorie vallen frikadellen, knakworsten, boterhamworst en smac (dat roze spul in die hoekige blikjes).

Die producten zijn zo intensief behandeld dat het organische ijzer erin nog beter opneemt dan het ijzer in hoogwaardiger vleesproducten, zoals steaks en biefstuk. In mensen die veel intensief bewerkt vlees eten is de longfunctie minder goed, de kans op darmkanker verhoogd en veroudert de huid sneller. Tot overmaat van ramp leveren de meeste producten met intensief bewerkt vlees ook nog eens meer vetten en koolhydraten dan eiwitten.

Wil je je huid beschermen? Gooi in ieder geval intensief bewerkt vlees uit je dieet.

Stap 3. Eet veel eiwitten
Een eiwitrijke voeding houdt de huid gezond. Dat blijkt uit een studie die Britse voedingswetenschappers een paar jaar geleden publiceerden in de American Journal of Clinical Nutrition. In dat onderzoek beoordeelden experts de huid van vierduizend vrouwen op verouderingsverschijnselen. Hoe meer van hun kilocalorieën de vrouwen uit eiwitten haalden, hoe dikker en sterker was hun huid en des te minder rimpels hadden ze. Eiwitshakes? Niks mis mee.

Stap 4. Slik visolie
Als je elke dag 2-4 grote visoliecapsules neemt veroudert je huid langzamer. Dat kun je afleiden uit onderzoek van Britse dermatologen uit de jaren negentig van de vorige eeuw. Maar voordat we daarop ingaan willen we je eerst iets vertellen over de belangrijkste veroorzaker van huidveroudering. Dat is photo-aging of lichtveroudering.

De huid veroudert vooral door de UV-B-straling in zonlicht die inwerkt op de membranen van huidcellen. De vetzuren in die membranen zijn voor 25 procent onverzadigd. Onder invloed van UV-straling veranderen die vetzuren in instabiele en agressieve moleculen die wetenschappers vrije radicalen noemen.

Daardoor veroudert de huid in het gezicht sneller dan op andere plekken. De radicalen brengen hun elektrische lading over naar andere moleculen en beschadigen zo de huidcel. De huid wordt huid droger, dunner, minder soepel en er ontstaan rimpels.

Als je een middel hebt waarmee je dat proces kunt afremmen, dan heb je niet alleen een middel dat zonnebrand voorkomt en beschermt tegen huidkanker, maar ook huidveroudering tegengaat. In de jaren negentig ontdekten Britse dermatologen zo'n middel: visolie.

In een experiment bestraalden ze de huid van proefpersonen met UV-straling, en bepaalden bij welke intensiteit de huid beschadigde. Daarna lieten ze hun proefpersonen drie maanden lang elke dag het visvetzuur EPA slikken, en bepaalden daarna nog eens bij welke intensiteit UV-straling de huid beschadigde. Die was met meer dan 30 procent toegenomen.

Waarschijnlijk dwingen visvetzuren cellen tot een hogere productie van beschermende stoffen, waardoor ze beter bestand zijn tegen schadelijke invloeden van buitenaf. Zoals UV-straling.

Stap 5. Eet elke dag een klein blikje tomatenpuree
In voedingsmiddelen als wortels, mandarijnen, mango's en tomaten zitten carotenoïden, en in die verbindingen is de cosmetische industrie bijzonder geïnteresseerd. Carotenoïden hopen zich op in de huid en maken hem een beetje gekleurder.

Psychologen hebben ontdekt dat we mensen met een gekleurde huid door een dieet met veel carotenoïden aantrekkelijker vinden dan mensen met een bruine huid die door zonlicht is ontstaan. De carotenoïde met het sterkste effect op de huid zit in tomatenpuree. Het is lycopeen, en je kent die stof misschien omdat hij in mannen de kans op prostaatkanker halveert.

Britse onderzoekers vertelden in 2008 op een congres dat ze lycopeen aan menselijke proefpersonen hadden gegeven. Omdat het lichaam synthetisch lycopeen slecht opneemt, gaven de Britten hun proefpersonen elke dag 55 gram tomatenpuree. Zoveel zit er ongeveer in zo'n klein rood blikje met geconcentreerde puree.

Door de suppletie nam de dosis UV-straling waarbij de huid beschadigde met 30 procent toe en werd de aanmaak van het eiwit procollageen fors groter. Dat betekent dat de huid verjongt.

Als huid ouder wordt, neemt de aanmaak van procollageen af, legde de onderzoeksleider Lesley Rhodes uit. 'Als je huidcellen meer procollageen aanmaken, dan keer je in ieder geval een stukje van het verouderingsproces van de huid dus om. Het interessante is dat je daarvoor dus helemaal niet zoveel tomatenproducten hoeft in te nemen. De hoeveelheid die wij gebruikten kun je ook binnenkrijgen in de vorm van een saus die je over de pasta doet.'

Als je tomatenpuree niet lekker vindt en niet elke dag pasta wilt eten, probeer dan elke dag een paar glazen tomatensap te drinken. Verse tomaten eten heeft geen zin. Je lichaam neemt het lycopeen uit verse tomaten niet goed op.

Stap 6. Slik elke dag 2 gram gehydrolyseerd collageen
In Zuid-Europa en Zuid-Amerika voegen sommige bodybuilders dagelijks zo'n tien gram gelatine toe aan hun eiwitshakes. Ze denken dat daardoor hun huid gezonder wordt, en dat zou best wel eens kunnen.

Gelatine wordt gemaakt van huid, schubben, graten, organen, kraakbeen en beenmerg uit de vlees- en visindustrie. Dat materiaal bestaat uit het eiwit collageen. Als je meer spieren wilt opbouwen heb je niet zoveel aan producten uit collageen, omdat het niet alle aminozuren bevat die je spieren nodig hebben. Maar als je je huid gezonder wilt maken, dan is gelatine waarschijnlijk wel interessant. Je huid bestaat per slot van rekening ook uit collageen.

Het lichaam neemt de aminozuren in collageensupplementen waarschijnlijk beter op dat die in gelatine. In elke vitamineshop kun je die collageensupplementen kopen.

Er zijn dierstudies waarin een verrassend lage dosis gehydrolyseerd collageen de huid jong houdt. Als je de dosis die Japanse onderzoekers van Tokyo University of Agriculture and Technology in zo'n dierstudie gebruikten omrekent naar mensen kom je op zo'n anderhalve gram collageen per dag. Zo'n hoeveelheid blokkeert volgens de Japanners de huidveroudering door UV-licht. Waarschijnlijk produceren huidcellen meer collageen als ze meer aminozuren tot hun beschikking krijgen.

Er is vrij veel humaan onderzoek gedaan naar supplementen met gehydroliseerd collageen als voornaamste bestanddeel. Die verjongen de huid, aldus die studies.

Het meest succesvolle supplement van dit type is het door Deense biochemici bedachte Imedeen. Het bevat onder meer viscollageen en extracten uit druiven en tomaat, thee en soja. Imedeen is sinds de jaren negentig een half dozijn keer onderzocht en verjongt volgens die studies de huid. Het maakt de huid sterker en dikker en stimuleert de aanmaak van huidcollageen. Het laat huidweefsel groeien en vult daardoor rimpels als het ware op. Het maakt ze minder diep.

Stap 7. Slik Grape Seed Extract
Grape Seed Extract bevat het fenol gallic acid en verbindingen die daarvan zijn afgeleid. In dierstudies beschermt het de huid tegen de schadelijke UV-B-straling op ongeveer dezelfde manier als visolie.

Als je proefdieren Grape Seed Extract door hun voer geeft, wapenen hun cellen zich tegen schadelijke invloeden van buitenaf. Daardoor kunnen de huidcellen zichzelf beter repareren als ze worden bestraald met UV-licht, en veranderen ze minder snel in kankercellen.

Veel humaan onderzoek naar Grape Seed Extract is er niet. De reden dat we Grape Seed Extract toch in ons stappenplan opnemen is een kleine maar veelzeggende epidemiologische studie die de Amerikaanse ziekteverzekeraar Kaiser Permanente Northern California liet verrichten naar de rol van supplementen in het krijgen van huidkanker.

Dat onderzoek vond dat er maar één supplement de kans op huidkanker verlaagde, maar dat supplement werkte ook meteen bijzonder goed. Volgens het onderzoek vermindert Grape Seed Extract de kans op huidkanker met een factor vier.

J Am Coll Nutr. 2001 Feb;20(1):71-80; Age (Dordr). 2011 Nov 20. [Epub ahead of print]; Am J Clin Nutr. 2007 Oct;86(4):1225-31; Carcinogenesis. 2003 May;24(5):919-25; Biosci Biotechnol Biochem. 2009 Apr 23;73(4):930-2; Mol Cancer Ther. 2007 Mar;6(3):995-1005; Eur Acad Dermatol Venereol. 1998 Sep;11(2):129-36; J Am Acad Dermatol. 2011 Dec;65(6):1145-51.

Sport & Fitness, april 2012.




Gemaakt in Kladblok. WordPress is voor mietjes.