Deze website gebruikt cookies. Als je wilt weten wat dat zijn, en wat voor consequenties dat heeft, klik dan hier. Als je niets van die cookies moet hebben, klik dan hier.

Willem Koert.nl

Nieuw | Over mij | Contact | Blogs

Opgepoetst | 17-12-2020

Train de spieren in je voet en word sneller

Maak de kleine spieren in je voet sterker, en je vermindert niet alleen de kans op blessures van je voeten, heupen en onderrug, maar je wordt ook gegarandeerd sneller. Doe deze oefeningen 2-3 keer per week. Besteed aan elke oefening 1-2 minuten. Voer het aantal oefeningen en de duur van oefeningen geleidelijk op.

Voel je pijn? Stop dan onmiddellijk.


Joggen met blote voeten
Jog op een plat oppervlak. Zand is er perfect geschikt voor. Land op het midden van je voetzool als je voet voor je lichaam is, maar verplaats je lichaamsgewicht zo snel mogelijk naar je hiel. Als het goed doet, krijg je het gevoel dat je springt. Als je de oefening uitvoert op zand krullen je tenen zich om kracht te zetten.

Lopen op je tenen
Loop op blote voeten langzaam op de bal van je voet. Klinkt simpel, maar zo ontwikkel je de spieren, aanhechtingen en gewrichten aan de onderkant van je voet.

Handdoektrekken
Leg een handdoek op de vloer. Ga met blote voeten op de rand ervan staan, en pak met je tenen zoveel stof vast als je maar kunt. Trek de handdoek beetje bij beetje naar je toe. Stap, als je onder je voeten een stapel handdoekstof begint te voelen, een beetje naar voren, zodat je tenen kunnen doorgaan met handdoek naar je toe trekken.

Teenheffen
Maak een elastische band vast aan iets wat niet van zijn plaats kan komen. Bind het andere eind om de bal van je voet, ga zitten en zorg dat het koord onder spanning staat. Beweeg dan je tenen zover naar je scheenbeen als je maar kunt. Strek je voet en herhaal.

Knikkerliften
Ga met blote voeten zitten op een stoel. Overal om je heen liggen knikkers. Pak met je tenen zoveel mogelijk knikkers op als je maar kunt. Til je voeten omhoog en pak de knikkers met je hand. Herhaal met je andere voet.

Ormea Gezondheidsbulletin, september 2010.




Gemaakt in Kladblok. WordPress is voor mietjes.