Deze website gebruikt cookies. Als je wilt weten wat dat zijn, en wat voor consequenties dat heeft, klik dan hier. Als je niets van die cookies moet hebben, klik dan hier.

Willem Koert.nl

Nieuw | Over mij | Contact | Blogs

Opgepoetst | 27-2-2019

Tekeningen en schilderijen wijzen productontwikkelaars de weg

Een Wageningse promovenda heeft een methode ontwikkeld waarmee productontwikkelaars kunnen achterhalen wat consumenten precies verwachten van een gezond voedingsmiddel. Consumenten associeren genieten met gezondheid, ontdekte drs Siet Sijtsema. Wat voor stoffen er in gezonde voedingsmiddelen zitten interesseert ze minder.

"Het heeft even geduurd voordat ik de juiste manier had gevonden", zegt Sijtsema. "Ik ben begonnen met diepte-interviews, maar daar kwam niet zoveel uit. Mijn respondenten wisten wel het een en ander van gezonde voeding, maar konden niet onder woorden brengen met wat voor gevoelens gezonde voeding was verbonden. Ik werd niet veel wijzer over hun beleving."

Juist in die beleving was de aan het Landbouw Economisch Instituut (LEI) verbonden onderzoeker geinteresseerd. Ze wilde die graag beter leren kennen, zodat ontwerpers van voedingsmiddelen meer kans hebben om gezonde voedingsmiddelen te ontwerpen die aanslaan.

"Uiteindelijk besloot ik vier sessies te organiseren met ieder zes proefpersonen, waarbij ik de proefpersonen liet tekenen. 'Teken een gezond moment', was de opdracht. Daarna bespraken we de tekeningen in de groep."

Bij die aanpak kwam de beleving ineens wel naar boven. "Het meest opvallende was wel dat mensen gezondheid niet alleen associeerden met lichamelijke inspanning en sport, maar ook met ontspanning en genieten. Mensen tekenden vaak scenes uit hun vakantie. Dat ze in de zon lagen, bijvoorbeeld."

Daarna liet Sijtsema haar proefpersonen weer een abstract schilderij maken, maar dit keer over 'voeding en gezondheid'. De groepsleden bespraken elkaars schilderij, en in die gesprekken werd duidelijk waarmee de proefpersonen gezond voedsel associeerden. Gezond voedsel stond gelijk aan natuurlijk, onbewerkt en vers voedsel.

Daarna toetste Sijtsema de gevonden verbanden. Ze vroeg proefpersonen via vragenlijsten in hoeverre die voedingsmiddelen die deel uitmaken van de warme maaltijd - zoals broccoli, biefstuk of yoghurt - inderdaad associeerden met de ontdekte associaties. Toen bleek dat de proefpersonen voedingsmiddelen die ze als 'gezond' betitelden ook vaak aanmerkten als 'natuurlijk', 'vers', 'onbewerkt' en 'voedzaam'.

Hedonistische associaties - 'genot', 'geluk' en 'lekker' - speelden vooral een rol bij biefstuk, maar in mindere mate ook bij rijst. Hoeveel koolhydraten, eiwitten of vetten er in voedingsmiddelen zaten was voor consumenten niet gekoppeld aan de gezondheidswaarde van voedingsmiddelen.

"De methode die ik heb ontwikkeld helpt fabrikanten de wensen van consumenten om te zetten in eigenschappen van producten", zegt Sijtsema. "Zo kunnen ze voorkomen dat ze producten ontwikkelen die niet worden verkocht."

Siet Sijtsema promoveert op 19 maart bij prof. Wim Jongen, voormalig hoogleraar Productontwerpen en kwaliteitskunde.

Weekblad voor Wageningen UR, 6 maart 2003.

Gemaakt in Kladblok. WordPress is voor mietjes.