Deze website gebruikt cookies. Als je wilt weten wat dat zijn, en wat voor consequenties dat heeft, klik dan hier. Als je niets van die cookies moet hebben, klik dan hier.

Willem Koert.nl

Nieuw | Over mij | Contact | Blogs

Opgepoetst | 4-1-2021

Ren minder en word sneller

Hardlopers kunnen een minuut van hun tijd op de 10 kilometer halen als ze korter trainen. Dat is de strekking van een onderzoek van de University of Copenhagen, waarin hardlopers hun traditionele training gedeeltelijk vervingen door intervaltraining.

In de studie verminderde bewegingswetenschapper Jens Bangsbo de afstand die lopers wekelijks aflegden van 55 tot 33 km. Bangsbo liet de proefpersonen bovendien 2-3 keer per week 8-12 keer 30 seconden rennen op 95 procent van hun maximale zuurstofopname, met rustperioden van 3 minuten.

Na 9 weken presteerden de lopers beter op de meeste tests dan een controlegroep die op de gebruikelijke manier was blijven trainen. De helft van de lopers die minder was gaan trainen vestigde nieuwe persoonlijke records.

Waarschijnlijk verhoogt de intensievere training de aanmaak van een eiwit dat de electrolyten in de spiercel in evenwicht houdt. Daardoor worden sporters minder snel vermoeid.

Ormea Gezondheidsbulletin, mei 2010.




Gemaakt in Kladblok. WordPress is voor mietjes.