Deze website gebruikt cookies. Als je wilt weten wat dat zijn, en wat voor consequenties dat heeft, klik dan hier. Als je niets van die cookies moet hebben, klik dan hier.

Willem Koert.nl

Nieuw | Over mij | Contact | Blogs

Opgepoetst | 14-8-2018

Dikke Poeh held af in Amerika

Niet de zachtmoedige beer Winnie de Poeh, maar Konijn is de centrale held in de nieuwe Winnie de Poeh-film Rabbit's Garden die deze herfst uitkomt. Poeh komt voor in de productie, maar speelt slechts een bescheiden rol. Producent Disney vindt Winnie de Poeh niet langer geschikt als rolmodel voor kinderen.

Verschillende belangengroepen, waaronder het invloedrijke Healthy Children America hebben er bij de tekenfilmproducent op aangedrongen om de levenswijze van Poeh aan te passen. Uit onderzoek blijkt volgens de organisatie dat kinderen die op jonge leeftijd regelmatig films met Winnie de Poeh hebben gezien, dikker zijn dan andere kinderen. Dat zou te wijten zijn aan het slechte voorbeeld dat de bolronde Disneybeer geeft. 'Poeh eet handen vol honing en lijkt er ook nog eens prat op te gaan dat hij werkelijk niets weet', zegt Helen Whitley van HCA. 'Ondertussen vindt iedereen hem geweldig lief en aardig. Dat geeft een verkeerd beeld. Alsof dikke domme kinderen schattig zijn.'

Poeh geeft kinderen in inderdaad oudere 'niet altijd de juiste impuls', erkent een woordvoerder van Disney. 'Dat is jammer, want wij voelen ons verantwoordelijk voor een gezonde gelukkige jeugd.' In de nieuwe film krijgt Konijn, tot dusver een zurige betweter, een facelift. 'Hij wordt het vrolijke voorbeeld van gezond leven' aldus het mediabedrijf. 'Konijn zal in zijn tuin laten zien hoe lekker groenten zijn en hoe fijn het is om buiten actief te zijn.'

Disney ontkent dat Poeh in de nieuwe film het mikpunt wordt van pesterijen door zijn voormalige vrienden Teigetje en Iejoor. 'Het internetfilmpje op YouTube waarin zij Poeh uitschelden en fysiek belagen vanwege zijn eetprobleem is een misplaatste grap en niet door ons gemaakt. Wij willen voorkomen dat kinderen met een bovengemiddelde eetlust het mikpunt worden van spot.' Disney overweegt de makers van het filmpje te gaan vervolgen.

De Saeftinger, 6-4-2010.

De Saeftinger bracht satirisch en overduidelijk onjuist nieuws. Elke overeenkomst tussen organisaties, locaties en personages in de nepnieuwsberichten van De Saeftinger met bestaande organisaties, locaties en personages berust op toeval.

Gemaakt in Kladblok. WordPress is voor mietjes.