Deze website gebruikt cookies. Als je wilt weten wat dat zijn, en wat voor consequenties dat heeft, klik dan hier. Als je niets van die cookies moet hebben, klik dan hier.

Willem Koert.nl

Nieuw | Over mij | Contact | Blogs

Opgepoetst | 12-3-2021

Paleodieet | Eten als een holenmens

Als je echt gezond wilt eten, en het allerbeste uit jezelf wilt halen, vergeet dan alle modediëten. Ga eten onze voorouders een paar duizend jaar geleden nog aten, en keer terug naar het dieet waarvoor miljoenen jaren evolutie je lichaam hebben gemaakt.


Voordat eten uit automaten kwam, voordat suiker van een scheikundige stof veranderde in een voedingsmiddel, en voordat de landbouw de mensheid verdeelde in heersers en slaven, was niemand te dik. Vrijwel elke volwassen jager-verzamelaar had de spiermassa van een model op de cover van Men's Health en was gezonder dan wij, zijn miezerige moderne nakomelingen.

Waaraan onze voorouders hun robuuste gezondheid hadden te danken? Niet in de laatste plaats aan zijn voeding, vindt de paleobeweging. 'In de allereerste plaats gaat het in de paleobeweging om gezondheid', zegt Robb Wolf, een Amerikaanse paleo-adept, powerlifter en schrijver van The Paleo Solution, op zijn website robbwolf.com.

'Maar als je op deze manier gaat eten, verbeteren je prestaties op praktisch elk vlak. Dat is logisch. Als je gezonder wordt, bouw je meer spiermassa op, verbetert je conditie, train je harder en herstel je beter. En, laten we dat niet vergeten, je voelt je ook beter.'


Wetenschap
Wat het paleodieet onderscheidt van veel andere diëten is de onderbouwing. In de wetenschappelijke literatuur kun je legio studies vinden die vertellen dat de paleobenadering werkt. En dat veel andere manieren van eten niet, of averechts werken.

De manier waarop de meeste mensen nu eten is nog maar enkele tientallen jaren geleden ontstaan. Veel ziekten die nu schering en inslag zijn, zoals diabetes type-2, overgewicht, hart- en vaatziekten en vormen van kanker, hebben alles te maken met ons moderne dieet.

Miljoenen jaren voedden we ons met knollen, fruit, noten, groenten, vis en vlees, die we zelf vonden in de natuur. Pas enkele duizenden jaren geleden ruilden we dat voedingspatroon in voor een dieet van granen en zuivel, afkomstig uit de landbouw.

'Ongeveer zeventig procent van de kilocalorieën die de moderne mens in zijn lichaam stopt komt uit voedingsmiddelen die de steentijdmens niet kende', zegt Loren Cordain, een aartsvader van de paleobeweging en schrijver van de klassieker The Paleo Diet. 'Veel gezondheidsproblemen die onze samenleving teisteren kun je in één klap elimineren als je die producten links laat liggen en weer gaat eten zoals onder kerngezonde voorouders dat deden.'

Wetenschappelijke studies bevestigen Cordains uitspraken. In 2007 publiceerden Zweedse onderzoekers een trial in de European Journal of Clinical Nutrition waarin het paleodieet proefpersonen in 3 weken tijd meer dan 2 kilo liet afvallen en hun bloeddruk verlaagde.

In een recenter Zweeds onderzoek, dat verscheen in Cardiovascular Diabetology, verbeterde het paleodieet de cholesterolhouding en de suikerspiegel in diabeten. In 2010 vertelde een studie dat menselijke proefpersonen die overschakelden op het paleodieet aan nog geen 1400 kcals per dag genoeg hadden. Het paleodieet verzadigt. Of, zoals de voorvechters van het paleodieet liever zeggen, het moderne dieet laat onze hongercentra in onze hersenen op hol slaan en zorgt ervoor dat we onnatuurlijk veel trek hebben in eten.


Fitness
Ook sommige fitnesstrainers zijn cliënten gaan adviseren om over te stappen op een paleodieet. Ze zien hun cliënten er eigenlijk altijd door afvallen en tegelijkertijd fitter worden, en de transformatie van ietwat dikkige en onsportieve gewone mensen in atleten versnelt. Als een dikke man van 105 kilo overstapt op paleo verliest hij spontaan in korte tijd 10 tot 15 kilo. Dat is normaal.'

Als je al tevreden bent over je fysiek en je lichamelijke prestaties, dan ben je misschien geïnteresseerd in de mentale effecten van het paleodieet. Veel paleo-aanhangers merken dat ze mentaal helderder worden. Ze worden energieker en kunnen zich beter concentreren.


Taboe
Hoe je het beste een paleodieet in elkaar zet hangt af van je persoonlijke voorkeuren, maar er zijn een paar grondregels. Schrap om te beginnen alle kant-en-klare bewerkte levensmiddelen, en liefst ook zoveel mogelijk producten waarin granen, zoals tarwe, maïs, havermout, gerst, rijst en rogge, peulenvruchten of zuivel in zitten.

Dat vergt misschien enige uitleg. In granen zitten volgens de paleofilosofie verbindingen waarop onze darmen slecht reageren. Ze kunnen irritaties en ontstekingen veroorzaken. Vooral de lectines in granen zijn niet goed voor ons. Die, is het vermoeden, kunnen zelfs het immuunsysteem ontwrichten. Ook peulvruchten lectines en andere verbindingen die de spijsvertering en de hormoonhuishouding aantasten.

In het paleodieet zitten ook geen zuivelproducten zoals melk of yoghurt. Om te beginnen bevatten veel zuivelproducten meer koolhydraten dan eiwitten, ook al vertellen reclames dat de zuivel een uitstekende eiwitbron is. Daardoor verhoogt zuivel de insulinespiegel, en kan zuivel volgens de paleofilosofie bijdragen aan ziekten als een hoge bloeddruk en diabetes type-2.


Organisatie
Het paleodieet is qua smaak uitstekend te doen, maar je moet er wel moeite voor doen. Het vergt veel organisatie. Overal waar je gaat eten, krijg je immers brood, rijst of aardappels. Dat valt buiten het paleodieet.

Als je wilt eten zoals je voorouders, moet je vooruitdenken en organiseren. Maak thuis salades met kip klaar en neem die mee naar je werk, en zorg dat je noten en gedroogde vruchten in voorraad hebt om hongeraanvallen het hoofd te bieden.

Elders in deze editie van Ormea Gezondheidsbulletin vind je eenvoudige paleorecepten. [Link]


Ormea Gezondheidsbulletin, januari 2011.



Gemaakt in Kladblok. WordPress is voor mietjes.