Deze website gebruikt cookies. Als je wilt weten wat dat zijn, en wat voor consequenties dat heeft, klik dan hier. Als je niets van die cookies moet hebben, klik dan hier.

Willem Koert.nl

Nieuw | Over mij | Contact | Blogs

Opgepoetst | 2-10-2019

Gezondheidsraad wil meer vrijheid voor maken gezondheidsclaims

Makers van supplementen, functional foods en natuurvoeding moeten in advertenties kunnen zeggen dat hun producten ziekten kunnen voorkomen en soms zelfs helpen genezen. Voorwaarde is wel dat ze dat met solide onderzoek kunnen onderbouwen. Dat advies heeft de Gezondheidsraad onlangs gegeven aan de ministers van Volksgezondheid en Landbouw.

Het huidige verbod op het maken van medische claims werkt averechts, concludeert de commissie. Er zijn nu eenmaal groepen, zoals zwangere vrouwen, ongezond etende jongeren en ouderen met een minimale eetlust, die baat kunnen hebben bij supplementen, terwijl producten als Benecol en pro.activ een verhoogd cholesterolgehalte verlagen.

"We pleiten niet alleen voor het geven van meer vrijheid aan producenten", zegt commissielid dr Maria Koelen van de leerstoelgroep Communicatie- en innovatiestudies van Wageningen UYniversiteit. "We zeggen ook dat er een onafhankelijk lichaam moet komen dat die claims toetst."

In navolging van wat een ander Wagenings lid van de commissie, prof. Martijn Katan, eerder dit jaar in Science schreef, pleit de commissie voor het verbieden van vage claims als 'dit product is goed voor de natuurlijke weerstand'. "Claims moeten expliciet zijn", zegt Koelen. "Dan pas kun je ze toetsen." Een claim als 'dit product verlaagt het LDL-cholesterol' is zo'n expliciete claim.

De commissie vindt verder dat producenten solide onderzoek op mensen moeten kunnen overleggen. Daardoor moeten de producenten ook kunnen aangeven voor wie hun product is bedoeld. "Gezondheidseffecten van voedingsmiddelen en -supplementen treden meestal niet bij iedereen op", schrijft de commissie in het rapport. "Ze doen zich voor bij specifieke groepen."

Daarnaast is het een goed idee om producten met ene claim te monitoren nadat ze op de markt zijn gekomen, om na te gaan of ze bijwerkingen hebben.

Als de ministers de adviezen overnemen zullen weinig bedrijven aan de voorwaarden kunnen voldoen om claims te maken. De meeste bedrijven hebben nu eenmaal onvoldoende kapitaal om jarenlange procedures, humane studies en post marketing surveillance te bekostigen. Overname van het advies zal dus grote gevolgen kunnen hebben voor de branche.

Koelen kent de bezwaren, maar is er niet van onder de indruk. "Wij willen de consument beschermen. Niet de markt."

Weekblad voor Wageningen UR, 25 september 2003.




Gemaakt in Kladblok. WordPress is voor mietjes.