Deze website gebruikt cookies. Als je wilt weten wat dat zijn, en wat voor consequenties dat heeft, klik dan hier. Als je niets van die cookies moet hebben, klik dan hier.

Willem Koert.nl

Nieuw | Over mij | Contact | Blogs

Opgepoetst | 27-1-2021

Elimineer je buikvet voordat je buikvet jou elimineert

Nee, visceraal vet kun je niet zien. Visceraal vet zit in je buik en omringt je lever, je nieren en je alvleesklier. Als je een dikke buik krijgt doordat dat vetweefsel groeit, word je ongezonder. Agressieve verbindingen uit de vergrote vetreserves veroorzaken ontstekingen in di vitale organen. De cholesterolhuishouding verslechtert, en de cellen worden ongevoelig voor insuline.

Met een eenvoudig meetlint kun je er binnen enkele seconden achterkomen of je teveel visceraal vet met je meedraagt. Ontspan je spieren, adem uit en meet de omvang van je taille vlak boven je heupbeen.

Ben je een man, en is de omvang van je middel tussen de 80 en 95 centimeter? Dan hoef je je nergens zorgen over te maken. Zit je tussen de 95 en 100 centimeter? Zorg er dan voor dat je niet dikker wordt. Boven de 100 centimeter zit je in de gevarenzone, en neemt met elke centimeter dat de omtrek van je middel toeneemt je kans op ziekte nog verder toe.

Het is dus tijd om je buikvet de oorlog te verklaren, en val af. Als je afvalt, dan verlies je als eerste vooral visceraal vet. Daarnaast zijn er vier kleine leefstijlveranderingen die volgens wetenschappelijk onderzoek de afbraak van buikvet kunnen versnellen.


#1 | Doe suiker in de ban
Frisdrank en sportdrankjes zitten barstensvol snel opneembare koolhydraten. Als je bezig bent om 20 kilometer te rennen komen die misschien goed van pas, maar in alle andere situaties legt je lichaam die vast als buikvet.

Knikker alle producten met toegevoegde suikers uit je dieet, en je buikomvang neemt alleen al daardoor af. Houd er rekening mee dat ook in vruchtensap, ondanks hun gezonde imago, foute suikers zitten.

Maak je geen zorgen over fruit. Daarvan word je niet snel dik.

#2 | Doe aan cardio
Klassieke krachttraining vergroot je spiermassa. Da's mooi, maar als je buikvet wilt verliezen, is klassieke krachttraining niet een optimaal instrument. Daarvoor heb je cardiotraining nodig, ontdekten onderzoekers van Duke University in 2011.

Zij boekten goede resultaten toen ze hun proefpersonen drie keer per week zeven kilometer lieten hardlopen op 70 procent van hun maximale zuurstofopname. Na acht maanden hadden de dikkerds 8 procent van hun buikvet verloren.

#3 | Eet volwaardige graanproducten
Eet je bruine rijst in plaats van witte? Volkoren pasta in plaats witte pasta? Volkoren brood in plaats van witbrood? Volgens een studie van Tufts University heb je door die maatregelen tien procent minder buikvet dan mannen die hun koolhydraten in een ongezondere vorm binnenkrijgen. Waarschijnlijk neemt het lichaam de koolhydraten in volle granen langzamer op, en krijgen je spieren meer tijd om ze te verbranden.

#4 | Slaap voldoende
Als je niet genoeg slaapt, word je sneller dik dan als je voldoende nachtrust krijgt. Vooral de hoeveelheid buikvet neemt daardoor toe. Als je 's nachts niet verder komt dan 5 uur slaap, dan bouwt je lichaam tien keer sneller buikvet op dan als je 's nachts 6 tot 7 uur slaapt, aldus een studie die onderzoekers van Wake Forest University hebben gepubliceerd in Sleep.


Ormea Afslankbulletin, december 2012.




Gemaakt in Kladblok. WordPress is voor mietjes.