Deze website gebruikt cookies. Als je wilt weten wat dat zijn, en wat voor consequenties dat heeft, klik dan hier. Als je niets van die cookies moet hebben, klik dan hier.

Willem Koert.nl

Nieuw | Over mij | Contact | Blogs

Opgepoetst | 6-2-2021

Drie spiersoorten, drie voedingstips

Je hebt drie soorten spieren. En voor elk type heeft Ormea Gezondheidsbulletin een specifieke voedingstip. Nee, dit stukje gaat niet over spiervezels. Daarover je elders meer. [Hier]


1
Skeletspieren

Zitten vast aan je skelet. Als ze samentrekken beweegt je lichaam. Ze staan voor een belangrijk deel onder controle van je wil, [Meer] maar bewegen soms ook reflexmatig.

Voedingstip Voer ze BCAA's

Als je iets extra's voor je spiercellen wilt doen, geef ze dan BCAA's. Tijdens intensieve inspanning zijn BCAA's wat pinda's zijn voor koolmeesjes tijdens een barre winter. Tijdens en vlak na krachttraining hebben spiercellen een verhoogde behoefte aan leucine, isoleucine en valine. Studies zien al positieve effecten bij een inname van 5 gram.

2
Visceraal spierweefsel

De gladde spieren die je spijsverteringsorganen omvatten. Staan niet onder controle van je wil, maar onder dat van je autonome zenuwstelsel.

Voedingstip Drink veel water

Misschien zul je maar één keer in je leven merken dat je visceraal spierweefsel hebt: als er een niersteen door je urinebuis op reis is naar de wereld daarbuiten. Elke samentrekking van de spieren in je urineleider zul je voelen, en vanaf dan zul je weten wat de uitdrukking 'helse pijn' precies betekent.

Je vermindert je kans op niersteen als je elke dag genoeg drinkt om 3-5 liter urine te produceren. Dat krijg je voor elkaar door veel te drinken. De beste drank? Gewoon drinkwater.

3
De hartspier

Je hartspier wordt nooit moe. Het is de enige spier in je lichaam die je hele leven onafgebroken werkt. De hartspier staat niet onder controle van je wil. Dat is maar goed ook. Je moet er niet aan denken wat er anders zou gebeuren als je even wegdommelt.

Voedingstip Eet bananen

Als je een spier die onafgebroken werkt om het bloed door je lichaam te pompen kunt ontzien, dan doe je dat natuurlijk. Verlaag dus je bloeddruk. Hoe lager je bloeddruk, hoe minder hard hoeft je hart te werken. Als je twee bananen per dag eet verlaag je volgens een studie van de Kasturba Medical College je bloeddruk met tien procent.

In een banaan zit ongeveer 450 milligram van het bloeddrukverlagende kalium. Dagelijks heb ongeveer 4-5 gram kalium nodig.


Ormea Gezondheidsbulletin, augustus 2012.




Gemaakt in Kladblok. WordPress is voor mietjes.