|
Opgepoetst | 11-10-2019 Culinaire journalisten zijn snobs
Groen en geel ergert prof. Wim Jongen, in een vorig leven hoogleraar bij de leerstoelgroep Productontwerpen en kwaliteitskunde van Wageningen Universiteit, zich aan de neerbuigende manier waarop culinaire journalisten zich in NRC Handelsblad uitlaten over de voedingsindustrie.
'Wansmaak' zou er in de schappen van de supermarkt liggen, schrijft smaakcriticaster Florine Boucher bijvoorbeeld. De fabrikanten van de verwenkwarks en shoarmapizza's zouden zich volgens haar schuldig maken aan 'verkwanseling van culinair erfgoed in ruil voor gemakzuchtig avontuur'.
In een reactie in de NRC van 15 november dient Jongen haar van repliek. "Wat is er in hemelsnaam op tegen dat een groot deel van de bevolking de smaak van kokosmelk in een Thais gerecht leert waarderen via de supermarkt?", vindt Jongen. "Dat is een vorm van emancipatie."
"Over smaak valt sowieso niet te twisten", schrijft Jongen. "Dat er mensen zijn die pizza met kipsate lekker vinden mag van mij, al behoor ik niet tot die categorie. Het vrijemarktprincipe is er een van keuzevrijheid. En als er niet genoeg mensen zijn die het product kopen, dan verdwijnt het vanzelf van de markt."
Weekblad voor Wageningen UR, 20 november 2003.
|