Deze website gebruikt cookies. Als je wilt weten wat dat zijn, en wat voor consequenties dat heeft, klik dan hier. Als je niets van die cookies moet hebben, klik dan hier.

Willem Koert.nl

Nieuw | Over mij | Contact | Blogs

Opgepoetst | 21-3-2020

Ynte van Dam & Klaas Besseling | Pret met cola en Mentos

Wat je allemaal niet met een fles cola en een rol Mentos kunt doen. Op het web struikel je over de clips van colafonteinen en als projectielen rondvliegende PET-flessen. De redactie van Wb vond zelfs een clip van een exploderende coladrinkende consument die Mentos had geslikt. (Nep, vermoeden we.) Waarom vinden we die colafonteinen zo grappig? En wat gebeurt er eigenlijk in zo'n colafles?

Drs. Ynte van Dam, leerstoelgroep Marktkunde van Wageningen Universiteit:

'Ernst Dichter had het waarschijnlijk wel geweten. Die had iets geroepen over het verlangen naar een hevige ejaculatie.

Maar Dichter was, ehm, hoe zeg ik dat netjes? Hij was de grondlegger van een stroming in de marktkunde die Motivational Psychology heet, en had een flinke tik van de Freudiaanse molen gekregen. Dichter dacht bijvoorbeeld dat we van cornflakes houden omdat het gekraak van de vlokken ons doet denken aan het breken van botten. Vrouwen bakken cakes, aldus Dichter, omdat het moment dat ze hun product uit de warme oven halen ze doet denken aan een bevalling.

Ikzelf denk eerlijk gezegd dat er helemaal niets achter de hype van de ontploffende en spuiten colaflessen zit.

Het is de fascinatie van de keukentafelscheikunde en verder niks. Waarom iemand een Mentossnoepje in een fles cola gestopt heeft weet ik niet, maar de uitwerking zal hem ongetwijfeld hebben verrast.

Een filmpje is zo gemaakt, je zet het op internet en voor je het weet is er iemand die het experiment na-aapt en een eigen filmpje maakt. Mensen zijn nieuwsgierig.

Eigenlijk zouden ze als de wiedeweerga een proef met spuitende colaflessen moeten opnemen in het scheikundeonderwijs. Daar moet een interessant verhaal over te vertellen zijn.'



Dr. Klaas Besseling, leerstoelgroep Fysische chemie en kolloidkunde van Wageningen Universiteit:

'Grappig dat je belt. We hebben het er hier nog over gehad toen een collega er iets over had gezien op tv. We weten niet precies wat er gebeurt als je een Mentossnoepje in cola laat vallen, maar we hebben wel een idee in welke richting we het moeten zoeken.

In cola zit koolzuur. Zolang de fles dicht is, zorgt de hoge druk ervoor dat die in de oplossing blijft. Maar als de dop van de fles is, wil het gas uit de vloeistof. Het wil belletjes vormen en ontsnappen. Maar dat gaat niet zomaar. Het gas moet een barriere over. Die noemen we de nucleatiebarriere.

Het koolzuurgas zoekt vuiltjes en krasjes in de wand van de fles als aangrijpingspunt om die barriere te overwinnen. Je ziet het verschijnsel ook in een bierglas. De belletjes ontstaan vaak telkens op dezelfde plaats op de wand van het glas. Daar zit dan een krasje of zo.

Met Mentossnoepjes moet iets aan de hand zijn. Iets aan de buitenkant van het snoepje maakt dat het koolzuurgas sensationeel veel makkelijker die nucleatie-barriere neemt. Wat precies, dat weten we niet. Dat zouden we in het laboratorium moeten onderzoeken.'

Weekblad voor Wageningen UR, 22 juni 2006.




Gemaakt in Kladblok. WordPress is voor mietjes.