Deze website gebruikt cookies. Als je wilt weten wat dat zijn, en wat voor consequenties dat heeft, klik dan hier. Als je niets van die cookies moet hebben, klik dan hier.

Willem Koert.nl

Nieuw | Over mij | Contact | Blogs

Opgepoetst | 31-3-2019

Boter met een smaakje

Bananenboter. Perzikboter. Kokosboter. En misschien zelfs dropboter. Volgens de marktonderzoekers van het Engelse Market Tracking International is de ontwikkeling van nieuwe boterproducten een absolute voorwaarde om de boterconsumptie in de toekomst te garanderen.

De cijfers geven de marketeers gelijk, want tussen 1993 en 1998 daalde de wereldboterproductie met vijftien procent. De voornaamste oorzaak is het groeiende gezondheidsbewustzijn bij de consument, die boter heeft leren associëren met cholesterol en hart- en vaatziekten. Market Tracking International ziet echter nog wel een toekomst in biologische boter en boter-met-een-smaakje.

"Technisch is de toevoeging van smaken aan boter waarschijnlijk een koud kunstje", laat een woordvoerder van het Nederlands Instituut voor Zuivel Onderzoek weten. "In botervetten kunnen waarschijnlijk wel smaakstoffen worden opgelost." Of er in Nederland initiatieven in de richting van boter-met-smaakjes worden ondernomen, durft het NIZO echter niet te zeggen.

Bij Campina-Melkunie zitten er in ieder geval vooralsnog geen botersmaakjes aan te komen. "Het is nu niet actueel", zegt Rik Tijsse-Klasen van Campina's boterdivisie. "Maar voor de toekomst sluiten we niks uit."

Weekblad voor Wageningen UR, augustus 1999.




Gemaakt in Kladblok. WordPress is voor mietjes.