Deze website gebruikt cookies. Als je wilt weten wat dat zijn, en wat voor consequenties dat heeft, klik dan hier. Als je niets van die cookies moet hebben, klik dan hier.

Willem Koert.nl

Nieuw | Over mij | Contact | Blogs

Opgepoetst | 8-2-2021

Blessures herkennen en behandelen

Iedereen die traint, krijgt te maken met spierpijn. Misschien krijg je ook te maken met verrekte spieren, en heel misschien met nog serieuzere blessures. Ormea vertelt hoe je ze herkent, en wat je daarna moet doen.


1
Spierpijn

Zo'n 24-48 uur na intensieve inspanning ontstaat spierpijn. De oorzaak? Microscopisch kleine scheurtjes in je spieren. Die ontstaan vooral tijdens de teruggaande beweging, als je de gewichten laat zakken.

Diagnose
Je spieren doen pijn als je ze gebruikt. Je spieren presteren niet op het niveau dat ze een paar dagen geleden nog haalden.

Behandeling
Bewegen helpt tegen spierpijn. Natuurlijk moet je je spieren pas weer trainen als ze zijn hersteld, maar het helpt enorm als je de pijnlijke spier gewoon gebruikt. Als het om je armen of je schouders gaat, dan kun je het herstel versnellen met eenvoudige bewegingen als rotaties en zwaaibewegingen.

Preventie
Je voorkomt extreme spierpijn als je een dag voordat je serieus gaat trainen dezelfde oefeningen doet, maar op een beduidend lager niveau. Je gaat bijvoorbeeld niet bankdrukken met 90 kilo, zoals je de volgende dag zou doen. In plaats daarvan doe je een serie sets van 10 herhalingen met 20-30 kilo. Je spieren maken daardoor meer beschermde enzymen aan die je de volgende dag beschermen tegen zware training.


2
Steek in je zij

Wetenschappers snappen nog steeds niet wat er gebeurt als je tijdens het hardlopen een steek in je zij kunt krijgt. Een populaire theorie is dat de middenrifspier te weinig zuurstof krijgt en verkrampt.

Diagnose
Kan niet missen. Een scherpe, stekende pijn in je zij.

Behandeling
De pijn in je zij vermindert vaak als je anders gaat ademen. Probeer uit te ademen als de voet aan de kant van je pijnlijke zij de grond raakt.

Preventie
Je hebt minder kans op steken als je niet teveel eet en na je maaltijd een uur wacht totdat je gaat hardlopen. Je kunt je middenrifspieren sterker maken door core-oefeningen als crunches en leg-raises.


3
Kramp

Als spieren zijn uitgedroogd of te weinig calcium, natrium of kalium bevatten, kunnen ze onwillekeurig gaan samentrekken.

Diagnose
Je spieren zijn gespannen en kunnen niet uitrekken tot hun volle lengte. Ze voelen pijnlijk brandend aan.

Behandeling
Je haalt spieren uit de kramp als je ze voorzichtig spant en ontspant. Massage helpt soms ook, net als het aanvullen van verloren vocht en electrolyten.

Preventie
Een gezonde voeding levert alle electrolyten die je nodig hebt, maar in sporters met een afwijkend dieet kunnen tekorten ontstaan. Coaches adviseren duursporters sportdranken met electrolyten te gebruiken, maar je kunt zelf een sportdrank maken die bijna net zo goed werkt als die dure producten. Je hoeft alleen maar een snufje natrium-kaliumzout te laten oplossen in water.


4
Verrekte spier

Er kunnen scheurtjes in je spierweefsel ontstaan als je ze overstrekt terwijl ze onder spanning staan. Hoe meer spiervezels er zijn beschadigd, hoe serieuzer is de blessure.

Herkenning
Verrekte spieren veroorzaken zwellingen. Ze doen pijn in rust, maar ook als ze actief zijn. Verrekte spieren zijn tenslotte duidelijk minder sterk.

Behandeling
Je bestrijdt de pijn en de zwelling met ijs. Voorkom bevriezing en laat het ijs niet direct met je huid in contact komen. Wikkel het ijs daarom in een handdoek. Elke 20 minuten verversen. Als de pijn en de zwelling hanteerbaar zijn, probeer dan of je ondanks je blessure toch weer volledige bewegingen kunt maken.

Preventie
Warm de spieren die je gaat trainen op door dynamische strekoefeningen.


5
Gescheurde spier

Dit is ernstiger dan een verrekte spier. Er is een stuk van je spier afgescheurd.

Herkenning
Met een afgescheurde spier kun je helemaal niks meer. Hij ziet er ook merkwaardig uit.

Behandeling
Een afgescheurde spier herstelt door chirurgisch ingrijpen. Ga zo snel mogelijk naar je huisarts en laat je doorverwijzen. Hoe sneller je onder het mes komt, hoe is het resultaat en hoe groter is de kans op volledig herstel. Na de operatie en een herstelperiode revalideer je door strekoefeningen die je geleidelijk je oude bewegingsvrijheid teruggeven.

Preventie
Concentreer je in workouts op je zwakke spiergroepen en warm altijd zorgvuldig op. Opwarmen kost maar een paar minuten, maar reduceert je kans op serieuze blessures.


Ormea Krachtbulletin, juli 2011.




Gemaakt in Kladblok. WordPress is voor mietjes.