Deze website gebruikt cookies. Als je wilt weten wat dat zijn, en wat voor consequenties dat heeft, klik dan hier. Als je niets van die cookies moet hebben, klik dan hier.

Willem Koert.nl

Nieuw | Over mij | Contact | Blogs

Opgepoetst | 20-2-2019

Een gezonde yoghurt voor je ogen kan best blauw zijn

Niet alle nieuwigheid schrikt consumenten af. Er zijn ook innovaties die de consument vrijwel direct aantrekken. Dat zegt promovenda Anne Michaut in haar proefschrift over de acceptatie van nieuwe voedingsmiddelen.

Hoewel alle voedingsbedrijven er inmiddels van overtuigd zijn dat innovaties een voorwaarde is om te overleven, is het gros van de nieuwe levensmiddelen een flop. Consumenten kunnen sommige vernieuwingen waarderen, maar het gros van de innovaties is niet aan hen besteed. Michaut probeerde te achterhalen met welke vernieuwingen de consument de meeste moeite heeft.

De marktwetenschapper onderscheidde twee dimensies van vernieuwing: sensorische en complexe. Blauwe yoghurt zou een voorbeeld zijn van sensorische vernieuwing. Consumenten houden van dit soort innovaties, en accepteren ze vaak probleemloos.

Complexe vernieuwingen zijn een ander verhaal. Die innovaties vind je in producten die er niet anders uitzien of smaken, maar die volkomen nieuwe eigenschappen hebben. Een yoghurt die de ogen gezond houdt is een voorbeeld van zo'n product. Uit analyses van Michaut bleek dat de consument juist met die categorie producten zoveel moeite had. Hoe complexer nieuwe producten zijn, hoe minder makkelijk slaan ze aan.

Michaut gelooft echter niet dat alle complexe innovaties per definitie floppen. Ze kunnen slagen als de fabrikant een lange adem heeft.

Bedrijven kunnen het ontwikkelen van nieuwe complexe producten zien als een investering voor de lange termijn, leidt Michaut af uit analyses. Krijgen ze genoeg tijd, dan groeit het marktaandeel van de complexe innovaties nog door als de eenvoudige sensorisch innovaties alweer op hun retour zijn. Fabrikanten zouden dit soort innovaties meer kans kunnen geven, suggereert Michaut, door ook de sensorische eigenschappen te vernieuwen. Dat kan de acceptatie door consumenten verhogen.

Anne Michaut promoveerde op dinsdag 8 juni bij prof. Hans van Trijp, hoogleraar Marktkunde en consumentengedrag, en prof. Jan Benedict Steenkamp, hoogleraar Marketing aan de universiteit van Tilburg.

Weekblad voor Wageningen UR, 10 juni 2004.

Gemaakt in Kladblok. WordPress is voor mietjes.