Deze website gebruikt cookies. Als je wilt weten wat dat zijn, en wat voor consequenties dat heeft, klik dan hier. Als je niets van die cookies moet hebben, klik dan hier.

Willem Koert.nl

Nieuw | Over mij | Contact | Blogs

Opgepoetst | 25-12-2020

Bèta-alanine, een supplement voor sprinters

Een huis-tuin-en-keuken-supplement helpt duursporters om tijdens het laatste stukje van een wedstrijd harder te vlammen. Volgens Belgische onderzoekers fietsen wielrenners die het aminozuur bèta-alanine slikken sneller tijdens een sprint van dertig seconden na een lange training.

De Belgen lieten de renners twee uur fietsen en daarna een tijdrit van tien minuten afleggen en konden geen positief effect van bèta-alanine ontdekken. Maar tijdens een korte eindsprint bleek dat het aminozuur het maximale sprintvermogen met elf procent verhoogde.

Onderzoeker Peter Hespel denkt dat bèta-alanine in de spiercel de concentratie carnosine verhoogt, en zo de spiercel beschermt tegen verzuring. Als je bèta-alanine gaat slikken, neem dan niet meer dan 3-4 keer per dag een capsule van 1 gram, 8-10 weken voor je wedstrijd.

Ormea Gezondheidsbulletin, augustus 2009.




Gemaakt in Kladblok. WordPress is voor mietjes.