Deze website gebruikt cookies. Als je wilt weten wat dat zijn, en wat voor consequenties dat heeft, klik dan hier. Als je niets van die cookies moet hebben, klik dan hier.

Willem Koert.nl

Nieuw | Over mij | Contact | Blogs

Opgepoetst | 26-7-2020

Suppletie met BCAA's: meer testosteron, minder cortisol

Zware training is een tweesnijdend zwaard. Het prikkelt spiercellen om groter te worden, maar kan in je lichaam de aanmaak van anabole hormonen verminderen en die van katabole hormonen juist stimuleren. Die hormonale effecten kunnen sporters op termijn de das omdoen. Suppletie met BCAA's helpt, schrijven onderzoekers van Ball State University in de Journal of Strength and Conditioning Research.

De onderzoekers deden een proef met recreatieve bodybuilders die al een flinke tijd niet meer hadden getraind. De helft van hen kreeg 4 weken dagelijks 6 gram BCAA's, de andere helft slikte een placebo.

Toen de sporters na die 4 weken weer onder het ijzer gingen, maakte de placebogroep meer cortisol aan en minder testosteron. Bij de supplementengroep was dat precies andersom. Zij maakten juist minder cortisol en minder testosteron aan.

De inname van eiwitten bij de proefpersonen was trouwens niet erg hoog. 'Waarschijnlijk hadden we hetzelfde effect bereikt als we onze sporters elke dag een paar eiwitshakes hadden gegeven', aldus de onderzoekers.

Sport & Fitness, september 2010.




Gemaakt in Kladblok. WordPress is voor mietjes.