Deze website gebruikt cookies. Als je wilt weten wat dat zijn, en wat voor consequenties dat heeft, klik dan hier. Als je niets van die cookies moet hebben, klik dan hier.

Willem Koert.nl

Nieuw | Over mij | Contact | Blogs

Opgepoetst | 15-1-2021

7 afslanktrucs die geen moeite kosten

Het nieuwe jaar is begonnen, en jij wilt de kerstkilo's kwijtraken. Dat kan. En het hoeft je geen moeite te kosten.


1
Ontdek het bonendieet

Als Nederland is uitgekeken op het Dr Frankdieet wordt het bonendieet de nieuwe dieettrend in afslankland. Educated guess. Witte bonen, erwten, bruine bonen en kapucijners zijn in ieder geval verdraaid interessant voor alle fitnessfanaten een wasbordwens, meldden voedingswetenschappers van de University of Toronto onlangs in de British Journal of Nutrition.

De onderzoekers lieten een groep gezonde mannen vijf dagen per week een kopje gekookte peulvruchten eten, en ontdekten dat die daardoor spontaan 380 kilocalorieën per dag minder gingen eten.

Na acht weken bonendieet was de middelomvang van de mannen met bijna 2 centimeter afgenomen.

'In bonen zitten stoffen met een verzadigende werking', legt onderzoeker Rebecca Mollard uit. 'Vezels, bijvoorbeeld. En plantaardige eiwitten.'

2
Veroorzaak een zuurstoftekort

Het druist misschien tegen je gevoel in, maar waarom probeer je het niet? Pak in de gym gewichten die ongeveer de helft wegen van het gewicht waarmee je nog met net 1 herhaling kunt maken. Maak daarmee geforceerd langzame herhalingen.

Trek 3 seconden uit voor de opgaande, concentrische beweging, en nog eens 3 voor de teruggaande, excentrische beweging. Volgens onderzoekers van de University of Tokyo is die set net zo zwaar als een gewone set met een normaal gewicht.

Ondanks de geringe belasting zul je niet verder komen dan 8 herhalingen. Maar omdat je sets zo lang duren dat je je spiercellen in ademnood brengt, stijgt de aanmaak van groeihormoon in je lichaam zo hoog dat je spiercellen ongekend veel vet zullen verbranden.

3
Drink, broeders, drink...

Maar dan wel gewoon water, en zeker geen frisdrank. Als je 2 glazen frisdrank met suiker per dag vervangt door 2 glazen water, dan ben je een half jaar later 2 kilo lichter, aldus onderzoekers van de University of North Carolina at Chapel Hill.

Het zijn niet alleen de suikers in de frisdrank die dik maken, ontdekten de onderzoekers. Mensen die veel fris drinken eten ook de rest van de dag meer. Fris stimuleert vooral de trek in zoetigheid.

Het effect van water op je eetgedrag is radicaal anders. Onderzoekers van Vanderbilt University ontdekten dat je ongemerkt minder eet als je voor je maaltijden een glas water drinkt. Daar komt nog bij dat een glas water je lichaam 12 kilocalorieën kost. Dat blijkt een Duitse studie die is verschenen in de Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism. Het opnemen van water door het lichaam kost een beetje energie.

Caloriearm grapefruitsap mag ook. In een maand tijd kun je daardoor 600 gram vet verliezen.

4
Spring eens uit de band

Volgens het onderzoek van de Duitse psycholoog Adrian Meule hebben afslankers die af en toe uit band springen meer kans om goed af te vallen dan afslankers die zichzelf helemaal niks gunnen. Dat komt, ontdekte Meulen, omdat de hersenen van verkrampte afslankers gevoeliger zijn voor verleiding van eten. Als verkrampte afslankers een ogenblik minder sterk in hun schoenen staan proppen ze zichzelf vol, en hebben ze daarna meer moeite om hun dieet te hervatten.

5
Zorg voor voldoende uren nachtrust

Na een nacht met 4 uur slaap eet je 560 kilocalorieën meer dan je zou hebben gedaan als je gewoon 8 uur geslapen zou hebben. Dat ontdekten onderzoekers van het European Center for Taste Sciences door proeven met jonge mannen.

'Slaperige hersenen willen volledig actief zijn, verklaren de onderzoekers. 'En dat gebeurt als je veel energie binnenkrijgt.'

6
Vertrouw niet teveel op lichaamsbeweging

De meeste mensen overschatten hoeveel kilocalorieën ze verbranden door training met een factor 4. Dat meldden bewegingswetenschappers van de University of Ottawa een paar jaar geleden in de Journal of Sports Medicine and Physical Fitness.

Toen de Canadezen proefpersonen bij wijze van spreken een broodje bapao lieten verbranden op een treadmill met een afgedekt scherm dachten die serieus dat ze een complete warme maaltijd hadden weggerend.

7
Herinner wat je zojuist hebt gegeten

De herinnering aan wat je eerder op de dag hebt gegeten vermindert je honger. Dat ontdekten psychologen van de University of Birmingham toen ze proefpersonen zoveel popcorn lieten eten als ze maar wilden.

Vroegen de Britten de proefpersonen eerst wat ze eerder die middag hadden gegeten, dan aten de proefpersonen dertig procent minder dan proefpersonen aan wie de onderzoekers vroegen wat ze gisteren hadden gegeten.


Ormea Afslankbulletin, maart 2013.




Gemaakt in Kladblok. WordPress is voor mietjes.