Deze website gebruikt cookies. Als je wilt weten wat dat zijn, en wat voor consequenties dat heeft, klik dan hier. Als je niets van die cookies moet hebben, klik dan hier.

Willem Koert.nl

Nieuw | Over mij | Contact | Blogs

Opgepoetst | 30-8-2018

Kartel

De voedingsindustrie begint steeds meer te lijken op het spreekwoordelijke zwarte schaap. In elke familie heb je er wel eentje. Of het zwarte schaap nou zijn best doet of zich misdraagt, dat maakt niet zoveel uit. Niet wat hij doet kan de goedkeuring van de goedgemeente wegdragen. Zo is het ook met de voedingsindustrie. De voedingsindustrie kan het gewoon niet goed doen. Helemaal nooit.

Neem nou het geheime bierkartel van Heineken, Bavaria en Grolsch. Door geniepige prijsafspraken zou het kartel bierdrinkers extra geld uit de zak hebben geklopt. Het is schandalig, brullen verontwaardigde kritikasters in koor. Crimineel!

Verdacht snel na het ontmantelen van het kartel verscheen op het internet, het 21ste eeuwse equivalent van de aloude schandpaal, een website waarop bierdrinkers kunnen uitrekenen voor hoeveel euro ze sinds 1996 zijn 'geflest'. Niet dat de arme drinkers dat geld terug krijgen. De immense boete van 270 miljoen euro die de foute brouwers moeten ophoesten gaat direct naar Vadertje Staat.

Het merkwaardige is dat diezelfde brouwers, samen met de rest van de drankenindustrie, alsmaar moet aanhoren dat ze alcohol te goedkoop hebben gemaakt. De sector is medeverantwoordelijk voor de tientallen veertienjarige leeghoofden die elk weekeinde met alcoholvergiftig op de intensive care terechtkomen, beweert de Stichting Alcoholpreventie (STAP) bijvoorbeeld. "Jongeren komen te gemakkelijk aan alcohol", tekende het Nederlands Dagblad onlangs op na een gesprek met STAP. "De drank is veel te goedkoop."

Exact hetzelfde verwijt duikt op in discussies over overgewicht. De vettaks is dan van de baan, het idee dat voedingsbedrijven onschuldige consumenten vetmesten met spotgoedkope caloriebommen is nog springlevend. Nu onderzoeksbureau GfK heeft gemeld dat zwaarlijvige mensen hun boodschappen doen bij de goedkope discounts als Aldi en Lidl, zal het ongetwijfeld in medialand zijn lelijke kop weer opsteken. Uiteraard in de vorm van een Verontwaardigde Deskundige, die zwaaiend met zijn vingertje in een actualiteitenprogramma zal vertellen dat dikmakend voedsel duurder moet worden. De makers van bokkepootjes, chocoladerepen en verwenkwarkjes moeten samen afspreken dat ze de prijzen van hun dodelijke dikmakers laten stijgen.

Ze moeten een kartel vormen, zeg maar.

Voedingsmiddelen Industrie, 24 mei 2007.

Gemaakt in Kladblok. WordPress is voor mietjes.