Deze website gebruikt cookies. Als je wilt weten wat dat zijn, en wat voor consequenties dat heeft, klik dan hier. Als je niets van die cookies moet hebben, klik dan hier.

Willem Koert.nl

Nieuw | Over mij | Contact | Blogs

Opgepoetst | 3-9-2018

Ga naar de professionals

Ik was er niet bij, maar ik voel het aan m'n water. Toen ze de cijfers van het Productschap Pluimvee en Eieren binnenkregen, zijn ze bij Campina in woede ontstoken. Volgens het Productschap is de consumptie van kip, ondanks de berichten over de dreigende vogelgriep, in de eerste twee maanden van 2006 gelijk gebleven. U kunt het allemaal nalezen op evmi.nl, editie 27 april.

Vlak voordat het Produktschap het bericht naar buitenbracht, had Campina een aanzienlijk bedrag overgemaakt op de bankrekening van MetrixLab. De sjieke marktverkenner had vijfhonderd Nederlanders ondervraagd, en op basis daarvan een gouden toekomst voor Capina's vleesvervangers voorspeld. Er komen door de vogelgriep steeds meer mensen die op sommige dagen van de week geen vlees meer eten, aldus de voorspelling van MetrixLab. Bovendien was bij zowel de vleeseters als de deeltijdvegetariers de consumptie van kip afgenomen.

Goed nieuws voor de makers van de zuivelburger Valess. Feest in de tent.

Niet dus.

Willen weten wat er in de toekomst gebeurt is een menselijke eigenschap, en dat geldt dubbel en dwars voor ondernemers. Je vraagt je af wat er gaat gebeuren met je marktaandeel waarvoor je krom hebt gelegen. Je wilt weten wat de consument zal vinden van je nieuwste product, waarin je meer geld hebt gestoken dan de boekhouders goed vonden.

Mijn advies: ga niet naar amateurs zoals MetrixLab, maar naar de professionals. Ga naar een paragnost. Laat een horoscoop maken. Of bezoek Jomanda.

Als je de kranten leest, dan weet je dat paragnosten ondernemers tienduizenden euro's, nee, tonnen kunnen besparen. Kijk maar achterin, bij de advertenties. 'Madame Khalib ziet uw toekomst', zie ik bijvoorbeeld in mijn gewaardeerde ochtendblad. 'Tarotkaarten. Droomuitlegging. Helderziendheid. Negentig euro.'

Negentig euro. U leest het goed.

Da's geen geld voor zoveel goeds, beste lezers. Daar doet MetrixLab het niet voor.

Voedingsmiddelen Industrie, 23 mei 2006.

Gemaakt in Kladblok. WordPress is voor mietjes.