Deze website gebruikt cookies. Als je wilt weten wat dat zijn, en wat voor consequenties dat heeft, klik dan hier. Als je niets van die cookies moet hebben, klik dan hier.

Willem Koert.nl

Nieuw | Over mij | Contact | Blogs

Opgepoetst | 14-9-2018

Duurzaamheid voor dummies

De Nederlandse voedingssector is voor 'duurzaam'. Dat zegt het FoodService Instituut Nederland in een rapport waarvoor dertig CEO's zijn geraadpleegd. Het is de geinterviewden niet ontgaan dat duurzaamheid net zo'n issue is geworden als overgewicht en ze hebben het onderwerp daarom hoger op hun bedrijfsagenda gezet. Da's mooi natuurlijk.

En nog mooier is dat de sector sinds Wereldvoedseldag van 16 oktober al een voorbeeld heeft van hoe je duurzaamheid moet aanpakken. Toen kwam tv-persoonlijkheid Arie Boomsma in praatprogramma's vertellen hoe schandalig het is dat de gemiddelde Nederlander jaarlijks vijftig kilo eetbaar voedsel in de kliko kiepert.

Kijk, dat werkt. Via de massamedia de Grote Almachtige Consument oproepen om de voedseleconomie duurzamer te maken. Op diezelfde manier hebben we de veiligheid op straat verhoogd, ervoor gezorgd dat niemand nog met een slok op achter het stuur kruipt, het roken uitgeroeid, het vloeken uitgebannen en nog veel, veel meer. Zoals Batman continu de hemel afspeurt naar het Batsignaal, zo zijn consumenten voortdurend op zoek naar nieuwe manieren om hun gedrag te veranderen en de wereld beter te maken.

Vroeger, toen bedrijven nog geen weet hadden van de Grote Almachtige Consument, zouden ze met de rekenmachine in de hand in hun fabrieken op zoek zijn gegaan naar een duurzamer manier om voedingsmiddelen te maken. Ze zouden hebben ontdekt dat de grootste mogelijkheden voor een duurzamer product zitten in zuiniger productieprocessen.

Maar nu, in het tijdperk van de Grote Almachtige Consument, is dat gereken en gedoe met ketels niet meer nodig. En je hoeft er ook geen overall meer voor aan te trekken. Dat komt goed uit, want uit de Nederlandse opleidingsinstituten komen toch geen ingenieurs meer - alleen nog maar economen, juristen, communicatiewetenschappers en psychologen. Zeg maar: mensen die bedreven zijn in het oproepen van de Grote Almachtige Consument.

Trek een blik communicatiewetenschappers open, geef ze het geld dat je anders toch maar aan technologie besteedt - en shazam! Consumentenman springt in zijn Consumptiemobielom de wereld te verduurzamen.

En als dat niet gebeurt? Ach. Dan gaan we toch naar Lourdes?

Arie Boomsma wil vast wel met ons mee.

Voedingsmiddelen Industrie, november 2010.

Gemaakt in Kladblok. WordPress is voor mietjes.